new.gif

Så var det på tide med ny printer igjen. Denne gang et selvbygg (eller bortebygg siden den er bygget av en annen...) av en Core-XY innekapslet printer med Klipper firmware og 350x350x350 byggevolum.

Klipper er helt nytt for meg men det kan se ut som om det er fremtiden. Marlin funker jo greit og er svært utbredt men begynner å bli fryktelig gammel... Prisen på denne printeren var godt under halve prisen av et byggesett og da blir det lett 50 timers bygging som jeg slipper... Byggekvaliteten ser også veldig bra ut så langt.

Tanken med denne er at den i starten skal være arbeidshest for de litt enkle enfarge sakene men på litt sikt skal oppgraderes til Bondtech INDX med 8 ekstrudere. Nå skulle jo INDX vært i salg allerede nå men dette er revolusjonerende utstyr som allerede før lansering har satt dype spor i 3D printer markedet. Nå er det jo litt gambling å kjøpe printer før INDX er i salg men der finnes allerede stl-filer for å 3d-printe monteringsutstyret for Voron printere så det meste av gamblingen handler om NÅR...

Det var veldig raskt gjort å få printeren koblet til WLAN og starte den første utskriften.

Slik ser hovedbildet i Klipper ut:

 

Har brukt en ganske standard profil i Prusa Slicer og da har printeren en ganske så bedagelig hastighet. Satte "Speed factor" til 200% og det hjalp godt på hastigheten uten at jeg kan se noen spesielle ulemper... Får forske litt mer på hastighet etterhvert...

Spesifikasjoner fra Finn annonsen:

  • Klipper/Mainsail med Canbus.
  • Phaetus Rapido 2 Hotend
  • Galileo 2.0 Extruder
  • Vitalii CNC TAP
  • Canbus (SB2209) med harness fra OneTwo3D
  • Daylight
  • Stor Touchskjerm
  • Filamentsensor som også detekterer blokkert filament
  • Kinematic Bed

Bare litt kjapp info nå etter første par timene, mer kommer etterhvert