Sommerferie 2009:

Båtplassen.no treff i Buøysund, Røyksundkanalen, Brandasund og Føyno.

Dagbok:

Båtplassen.no treff Buøysundet

Fredag
26.06.09

Avgang Storesund kl 12:02 for Båtplasstreff på Buøy/Buøysund. Pent vær med lett SØ bris og 24 grader i luften. Sjøtempen økte jevnlig hele veien fra 13 grader i Karnsundet til 20 i Buøysundet. Det lille som var av vind var stort sett midt mot så det ble jernfokken som sørget for fremdriften. Ankomst Buøy kl 16:50 Vi var såpass tidlig ute at det bare var et par båter før oss og de var akkurat begynt med ankring/fortøyning.

27.06.09

Ungene og jeg tok oss en tur til Skartveit i RIBen for å småshoppe litt knask.

Sol og vindstille så det ble skikkelig sommerstemning. Hadde lenge tenkt å teste en av de oppblåsbare vestene og nå ble det gjort:

Søndag
28.06.09

Litt skuffende at der kun var to båter fra nordfylket. Utover dagen begynte treffet å løse seg opp og vi var blandt de siste som la av gårde. Avgang Buøy kl 16:21 med kurs for Helgøysund. Samme vær som på fredagen, dvs. lite vind og den som var kom midt mot... 25 grader i luften. Ankomst Helgøysund kl 17:43

Tirsdag
30.06.09

Avgang Helgøysund kl 12:11. Overskyet, vindstille og 19 grader.Ankomst Nordre Vågholmens nordside kl 14:11

Vågholmen med Humrabrunnen er obligatorisk i løpet av sommeren og der ble en del bading der i sommer også.

01.07.09

Avgang Vågholmen kl 11:51 med kurs nordover. NV lett bris, lettskyet og 22 grader i luften og 20 i sjøen. Fra Karmsund bro og nordover lå tåken grauttjukk så vi tok en overnatting i hjemmehavn på Storesund. Ankomst kl 14:21 Utseilt distanse så langt i ferien: 64.5NM.

Under arbeid ...

02.07.09

Avgang Storesund kl 11:28 for Røyksundkanalen/Skogbu. Lett tåke/dis, nordlig bris og 20 grader i luften, 15 i sjøen. Fin tur over Sletta og Bømlafjorden med relativt lite sjø. God plass i Røyksundkanalen. Nye eiere har overtatt og stort sett eneste oppgraderingen fra i fjor er fast pris på kr 200 pr døgn for alle båtstørrelser inkludert vann og strøm. Høres ut til å være siste sjangs for anlegget, blir der ikke brukende økonomi ut av denne sesongen blir anlegget revet og solgt til hyttetomter og det hadde vært tragisk for båtfolket...

04.07.09

Avgang kl 09:23 for Sagvåg. Stille pent vær, 21.5 grader i sjøen, bra badetemperatur det :-)) Ankomst Sagvåg kl 10:14. Litt småshopping behøves. Avgang kl 10:54 for Hatlevik. I dag er der Hatlevikbasar så da vi kom fram litt før 12:30 var der rimelig fullt. Fant ikke brukende plass i Trongevågen så vi ankret opp vest av Ringholmen kl 13:50 og ventet der til ståket hadde gitt seg og flyttet oss til Trongevågen rundt kl 18:00.

Mandag
06.07.09

En obligatorisk tur innom Brandasund må til hver sommer. Avgang Hatlevik kl 14:57. Lett vestlig bris, lettskyet og 25 grader i luften, 20.5 i sjøen. Var først en tur innom Johnsen og fylte diesel og småshoppet diverse knask. Deretter gikk vi til Skjeret/Waage og småshoppet litt til...Tilbake i Hatlevik kl 17:52.

08.07.09

Vi setter kursen hjemover igjen. Avgang kl 12:00. Værmeldingene sier 5-6 MS vind men det er fullstendig blikkstille. Midt i Bømlafjorden blåser det opp såpass at vi heiser seil og stopper motoren for første gang i ferien. Seiler fint av gårde i 5-6 knop. Etter kort tid begynner det å blåse opp og ved Håskru måler jeg 14 MS. Med sterkt redusert seilføring kommer vi oss inn i Mølstrevåg og sender det meste av mannskapet hjem ved hjelp av en nabo. Atter en sommerferie som ble avbrutt nord for Sletta pga. været. Det begynner å bli en del av disse etterhvert...

Ida og jeg blir igjen i båten og mens vi venter på roligere vær går vi til Ryvarden Fyr. Været ser ut til å ha roet seg noe allerede og vi går tilbake til båten og lager oss middag. Slapper av med et par filmer (Biefilmen og Shetlandsgjengen, den originale fra 1954). Det nærmer seg midnatt og vinden er nede i 3-4 MS så vi legger av gårde.

09.07.09

Avgang Mølstrevåg kl 00:01. En del dønning henger igjen men vinden er veldig spak. Heiser genoaen for å prøve å stabilisere båten litt men etter kort tid er der så lite vind at den bare blafrer med slingringen... Noenlunde grei tur med ankomst Storesund kl 01:20.

Triptelleren så langt i ferien viser 149.5 NM

Under arbeid ...

16.07.09

Ny tur, denne gang kun ungene og jeg. Avgang Storesund kl 12:30 for Føyno. Overskyet med noe sol innimellom. 22 grader i luften og 16 i sjøen. Fin tur over Sletta med ankomst Føyno kl 15:35. Rimelig fullt på flytebryggene til Aker så vi legger oss på utsiden med baugfortøyning i permanent blåse og hekken inn mot flytebryggene. Relativt greit dette men sjøen fra hurtigbåtene kommer midt i siden. Neste dag blir der ledig plass på innsiden av flytebryggene så vi flytter oss inn der.

18.07.09

Avgang kl 11:13 for Husnes. Stille, overskyet og lett regn. 18 grader i luften og 16 i sjøen. kanskje ikke det helt store sjakktrekket å reise innover i lander når været er såpass ustabilt som denne sommeren men vi har 2-3 avtaler om å treffe kjensfolk på Husnes så da blir det slik. Ankomst Husnes kl 13:35. En god del ledige plasser på gjestebryggene og vi fikk plass i kroken ytterst på den ene flytebryggen, helt ideelt for oss med siden inntil ene bryggen og hekken inntil den andre.

Lørdag-Tirsdag

22.07.09

Avgang Husnes kl 12:28. Overskyet, 3-7 MS, 18 grader i luft og 17.5 i sjøen. Seilte til litt over kl 14 men da stilnet det helt så jernfokken måtte i gang. Nærmere kl 16 blåste det opp igjen, varierende SØ vind 3-9 MS og enkelte kraftige regnbyger, noe lyn og torden i det fjerne. Over Sletta hadde vi 8-14 MS SSV vind. Tilstrekkelig sjø for mannskapet men de klarte seg bra. Ankomst Storesund kl 18:48.

Triptelleren står nå på 224.4 NM.